Η αξία του παιχνιδιού με κανόνες

Συνοπτικά

«Παιχνίδι είναι οποιοδήποτε μαθησιακό ή εκπαιδευτικό πλαίσιο που εμπεριέχει το στοιχείο του συναγωνισμού και ορίζεται από κανόνες»

(Dempsey et al., 1996).

Κάθε φορά μαζεύονται γύρω σου. Συνήθως σου ζητάνε να παίξουν. Δεν έχουν και άδικο. Ειδικά στις μεγαλουπόλεις, οι ευκαιρίες τους είναι ελάχιστες. Απίστευτα πιεσμένα από το πλήθος δραστηριοτήτων, δεν έχουν τον χρόνο. Και σαν τον έχουν εκείνα, δεν τον έχουν οι γονείς τους, για να τα πάνε σε μια πλατεία ή ένα πάρκο, για να παίξουν. Για κάποια είναι η μοναδική στιγμή για να απελευθερώσουν την ενέργειά τους. Διαβάζοντας πρόσφατα για τις εξετάσεις μου στο Proficiency, μόλις χρειάστηκε ν’ αναφερθώ στην λέξη creativity δηλαδή τη «δημιουργικότητα» αμέσως έγραψα, από καρδιάς, πόσο με εκπλήσσουν οι μαθητές/τριές μου, με την φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, κάθε φορά που χρειάζεται να βρουν τρόπους, για να πετύχουν τους στόχους τους κατά την διάρκεια ενός παιχνιδιού.

Μας δίνεται λοιπόν η ευκαιρία να ενσωματώσουμε το παιχνίδι με κανόνες στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και σε κάθε προπονητική μονάδα, έχοντας ως γνώμονα, την σφαιρική και ολόπλευρη δραστηριοποίηση των μαθητών/τριών ή των αθλητών/τριών μας. Κρίσιμα σημαντική είναι η ικανότητά μας να συνθέτουμε την ελευθερία της παιδικής ψυχής και την δέσμευση των προσυμφωνημένων κανόνων, προκειμένου το παιχνίδι να οδηγήσει τα παιδιά μέσα από το ανωτέρω συγκεκριμένο πλαίσιο, στην πλήρωση του εσωτερικού τους κόσμου.

Παίζοντας με κανόνες

Το παιχνίδι με κανόνες αποτελεί βασικό συστατικό της παιδαγωγικής διαδικασίας, καθώς μέσα από αυτό, το παιδί συνειδητοποιεί τις δυνάμεις, αναπτύσσει της ικανότητες του και βελτιώνει τις δεξιότητές του. Τα παιχνίδια με κανόνες ουσιαστικά επιτρέπουν στο παιδί να περάσει από το πλαίσιο όπου κυριαρχεί ο εγωκεντρισμός, στο στάδιο της συνειδητοποίησης της κοινωνικής διαφοροποίησης. Ένα παιδί που μαθαίνει να ακολουθεί τους κανόνες ενός παιχνιδιού, βιώνει τις διαδικασίες ενσωμάτωσής του στο ευρύτερο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Το παιχνίδι αποτελεί μέσο, μέθοδο αλλά και μοντέλο διδασκαλίας, καθώς δύναται να ενσωματωθεί ως μέσο διδασκαλίας, μπορεί να αποτελέσει τόσο το περιεχόμενο όσο και τον στόχο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και μπορεί ένα μάθημα να διεξαχθεί σύμφωνα με τους κανόνες ενός παιχνιδιού. Αλλά και μια προπονητική μονάδα, όπου έχει επιλέγει ένα παιχνίδι, που προσομοιάζει με την πραγματική αγωνιστική κατάσταση, δύναται να οδηγήσει στην επίτευξη των γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών στόχων, που θέλει να επιτύχει ο/η προπονητής/τρια αρκεί το παιχνίδι αυτό να ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντά των αθλητών/αθλητριών του/της.

Αρκεί λοιπόν να διασφαλίσει το ποιοι είναι οι κανόνες του παιχνιδιού και πόσο γνωστοί είναι στους/στις αθλητές/τριες, την αποφυγή επιπέδων δυσκολίας, που θα οδηγήσουν στην περιθωριοποίηση κάποιων, καθώς και την επάρκεια των εποπτικών μέσων και υλικών.

Το ποσοστό του χρόνου ενός ημερήσιου μαθήματος ή μιας προπονητικής μονάδας, που θα διαθέσει ο/η εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής ή ο/η προπονητής/τρια προκειμένου τα παιδιά να παίξουν, αποτελεί μια σημαντική παράμετρο. Το παιχνίδι είναι ζωτικής σημασίας δραστηριότητα για τα παιδιά, εξίσου απαραίτητο με τα στοιχεία διατροφής και το κατάλληλο περιβάλλον. Με το παιχνίδι επιτυγχάνεται η επικοινωνία, και μέσω αυτής, η έκφραση του εσωτερικού κόσμου του παιδιού.

Μέσα από το παιχνίδι το παιδί θα ενταχθεί στην κοινωνική ομάδα, θα αναπτύξει τη συνεργασία, τον αλληλοσεβασμό, τις φιλικές σχέσεις και τις σχέσεις με τα άλλα μέλη της ομάδας.

Το παιχνίδι αποτελεί φυσική ανθρώπινη δραστηριότητα και βασικό συστατικό της ζωής των παιδιών σε όλους τους πολιτισμούς, προσφέρει βαθιά ικανοποίηση και συγχρόνως συμβάλλει στη γνωστική, συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού. Μέσα από το παιχνίδι αναπτύσσεται η χώρο-αντιληπτική ικανότητα, η οποία είναι μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος, στην προσπάθεια του να επιτύχει την καλύτερη προσαρμογή στο περιβάλλον που ζει και αναπτύσσεται.

Είναι μια δεξιότητα που εμπλέκεται και σχετίζεται με μια σειρά από πολύπλοκες διεργασίες, όπως η μάθηση, η εκπαίδευση, η άσκηση εργασίας ακόμα και το παιχνίδι. Η ώρα του παιχνιδιού είναι, για τα περισσότερα παιδιά, η καλύτερη στιγμή της ημέρας. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να ελέγχουν την συμπεριφορά τους, να αυξήσουν το βαθμό συγκέντρωσής τους και να θυμούνται καλύτερα παίζοντας, παρά σε οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες. Παράλληλα μέσα από το παιχνίδι εξασκούν πλήθος δεξιοτήτων, τις οποίες θα μπορούν να εφαρμόσουν σε πολλές και διαφορετικές καταστάσεις.

Για κάθε παιδί, το παιχνίδι αποτελεί την αντανάκλαση του φαινομένου της ίδιας της ζωής, με τους δικούς του κανόνες συμπεριφοράς, με πνεύμα συνεργασίας και γενικά με όλα εκείνα τα στοιχεία, που είναι απαραίτητα, για να ενταχθεί το άτομο αργότερα στην κοινωνία, όπως η ανάγκη για επικοινωνία.

"Το παιχνίδι είναι μια ζωτική δραστηριότητα για τα παιδιά, τόσο απαραίτητη όσο η διατροφή και το σωστό περιβάλλον.

"Ταυτόχρονα, μέσα από το παιχνίδι, εξασκούν ένα πλήθος δεξιοτήτων, τις οποίες θα μπορούν να εφαρμόσουν σε πολλές διαφορετικές καταστάσεις.

Συμπέρασμα

Εν κατακλείδι είναι σημαντικό να τονίσουμε, ότι το παιδί με το παιχνίδι πειθαρχεί σε κανόνες. Όταν υπάρχουν κανόνες στο παιχνίδι, το παιδί μπαίνει σε μια διαδικασία να αυτοπεριοριστεί, να θέσει πλαίσια στον εσωτερικό του κόσμο και να ρυθμίσει την διάθεση του. Η διαδικασία αυτή της τιθάσευσης των συναισθημάτων και της πειθαρχίας στους κανόνες δεν είναι εύκολη σε όλα τα στάδια της ζωής του ανθρώπου, αλλά στο παιχνίδι δύναται να συντελεστεί. Το παιχνίδι με κανόνες αποτελεί μια παιδαγωγική πρακτική, που μέσα από την αλληλεπίδραση με τον/την εκπαιδευτικό ή τον/την προπονητή/τρια και τα άλλα παιδιά, θα οδηγήσει το παιδί σε ένα γνωστικό επίπεδο ανώτερο από αυτό που κατέχει (Μαντζουράτος, 2021).

 "Τα παιδιά χρειάζονται το χρόνο και την ελευθερία να παίξουν. Το παιχνίδι δεν είναι πολυτέλεια. Το παιχνίδι είναι ανάγκη".

Kay Redfield Jamison

7. Βιβλιογραφικές Αναφορές

Dempsey, J.V., Lucassen, B., & Rasmussen, K. (1996). The instructional gaming literature: Implications and 99 sources. College of Education, University of South Alabama. Technical Report 96-1.

Μαντζουράτος, Γ. (2021). Άσκησις: 10 πρακτικές συμβουλές για Καθηγητές Φυσικής Αγωγής που διδάσκουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Μπαλτά.

Γιώργος Μαντζουράτος, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Συγγραφέας

You might be interested in …

Η σημασία του ύψους των ανδρών αθλητών για την κατάταξη στα παγκόσμια πρωταθλήματα χάντμπολ

Εκπαίδευση

Περίληψη Εισαγωγή Μέθοδοι Ανθρωπομετρικές μετρήσεις, θέση παίκτη, κατάταξη ομάδας Οι μετρήσεις ύψους και βάρους υπολογίστηκαν και ο Δείκτης Μάζας Σώματος υπολογίστηκε 26 για κάθε συμμετέχοντα παίκτη, ενώ σημειώθηκε και η θέση του παίκτη: περιφερειακός (αριστερά και δεξιά, L-R), πίβοτ (παίκτης γραμμής) , τερματοφύλακας, περιφερειακός (κέντρο, C) και ακραίοι (αριστερά και δεξιά, L-R). Η τεχνική επιτροπή του […]

Διαβάστε Περισσότερα

Ποια είναι η θέση του αθλητισμού στη ζωή ενός δωδεκάχρονου παιδιού σήμερα;

Εκπαίδευση

Εισαγωγή Παρόλα αυτά γιατί καταλήξαμε να δίνουμε χαμηλή προτεραιότητα στον αθλητισμό?Το σχολείο είναι πιο σημαντικό από τον αθλητισμό...Το σχολείο είναι πιο σημαντικό από τον αθλητισμό... Η συστηματική ενασχόληση με τον αθλητισμό είναι πρωταθλητισμός... Οι ομάδες, οι σύλλογοι και ο αθλητισμός αποπροσανατολίζουν τα παιδιά από τα διαβάσματα... Δεν προλαβαίνουμε..[...]

Διαβάστε Περισσότερα

1 Σχόλιο

  1. Handball is one of the best sports, and it has a lot of benefits. Handball is all in one. With this sport, teens develop a lot of new physical and mental skills. People say that playing a sport is the best way to stay healthy and fit. Handball is a good sport for the physical integrity and well-being of a person. This is a fast sport in which people also need to be fast physically and mentally. Physically, because while playing a game, the player must run for an hour, which is the duration of a game. Also, they need good speed, good coordination, agility, and a fast reaction time. Participating in a sport like handball is good for the heart because it improves the heart´s ability and increases the oxygen level in the blood, which lowers your risk of developing heart disease. Additionally, it improves bone and muscular strength, and improves general health. Mentally, because it is a sport that requires the player to think a lot and play with strategy to win. The sport of handball requires a great deal of mental focus, thought, and intelligence. People have to think each and every time. Therefore, it helps to improve cognitive skills. Also, practicing handball makes people happier, calms their minds, and helps them reduce and manage stress.
    One of the best ways to manage stress, anxiety, depression, or any other emotion is to play a sport, because it allows the player to put their concerns or something that is bothering them aside in order to concentrate on their task, which will improve their quality of sleep.
    Another good benefit of handball is that it promotes teamwork. It is a good way to have a social life. The player has to learn how to play in a team, so this sport will help her or him to lose the fear and become a part of the team. It is very helpful for people who do not have many friends or for whom it is hard to make friends. Since a player can play in different age categories on one or more teams, they are able to meet people from other places and of different ages, teams, and backgrounds, which gives them a range of opportunities to meet new people and make new friends. A saying goes that the best friends that you can have, you will meet in sports.
    As you can see, handball is a fantastic form of exercise for staying healthy. Your physical and mental health will get better as a result of this exercise. In considering the fact that it is a sport that demands both physical and cerebral abilities. Additionally, engaging in this activity keeps you occupied, which is beneficial if you need to divert your focus briefly from issues. Furthermore, if you play and practice it, you’ll meet a lot of people and have a large circle of friends from various origins, ages, and teams. Everyone should give handball a try at least once so they may discover for themselves the advantages the sport has to offer.

Γράψτε απάντηση στο Milagros Muller Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *